Trivsel og fællesskaber

God trivsel og - læring hænger sammen, og målet for Stensballeskolens trivselshandleplan har overordnet til formål progressionelt at understøtte og fremme den enkelte elevs selvværd, ansvarlighed og oplevelse af fællesskabets betydning. Endvidere skal elevernes medbestemmelse og uddannelsesparathed sikres og understøttes.

Omkring skolestart gør vi os umage omkring klassedannelsen. Det sker særligt i førskoleperioden, så så alle – skolens og børnehavens personale og børn – får tid og gode betingelser for at kunne lære hinanden at kende ”på tværs”.  Klasserne dannes i samarbejde mellem skolens og børnehavens førskolepædagoger.

På 0. årgang, deles klassens forældregruppe i 4 trivselsgrupper med ligelig fordeling af drenge- og pigeforældre. Der dannes nye grupper primo hvert klassetrin i indskolingen. Trivselsgrupperne skal medvirke til ”det nære miljø”, hvor forældre og elever opnår et godt kendskab til hinanden og understøtte et godt og solidt netværk i indskolingsforløbet med et socialt og fagligt udbytte for klassen herunder legegrupper børnene imellem.

På mellemtrinnet og i udskolingen vælges 3-5 kontaktforældre pr. klasse for et eller to år ad gangen.  Kontaktforældrene arbejder med at koordinere og sikre et fortsat godt socialt miljø i klassen og bidrage til klassens samlede trivsel ved at arrangere forskellige arrangementer.

Vi har et ”trivselsleder-korps”, som består af et par valgte elever fra hver klasse på mellemtrin og i udskolingen. Disse elever skal være med til at bidrage til øget aktivitet, og dermed øget trivsel i det ene af frikvartererne hver dag. Når frikvarterer generelt opleves som rare med et sjovt og aktivt indhold med varierede aktiviteter for alle - både store og små – vil skoledagen som helhed fremstå værende god. Trivselslederne får et kursus og bliver som gruppe klædt godt på i hverdagen til at varetage opgaven, hvor de også har et særligt ansvar for at tage kontakt til elever, som går alene samt skabe tryghed for de yngste.

Vi har også på mellemtrinnet et KulturCrew, som bidrager til en række arrangementer på skolen til gavn for fællesskab og kultur. Det kan være koncerter, teater, planlægning af aktiviteter ved juleklippedagen eller motionsdagen og meget mere.

vores årlige trivselsdag er to årgange sammen på tværs af afdelinger, så store og små kan opleve hinanden og have en dag på tværs af alder. Vores erfaring er, at det giver en rigtig god afsmittende effekt efterfølgende - for enkeltelever og for nogle klasser, der forbliver ”venskabsklasser” med fælles aktivitet ad hoc i løbet af de kommende skoleår.

I løbet af året er der en række aktiviteter af læringsmæssig og social art, hvor eleverne er samme på tværs af klasser og årgange. Vi vægter, at store og små møder hinanden i forskellige sammenhænge med forskellige roller. Det kan være i en Balleby uge, hvor hele skolen er omdannet til et mini-samfund eller i en læringsaktivtet, hvor store og små samarbejder og bruger hver deres kompetencer i et naturfagligt forløb. De store er måske  super-brugere på et fagligt område, som de små skal lære eller de kan indgå i et ægte samarbejde om et emne på tværs af alder og kompetencer.

Vore tilbagevendende aktiviteter/traditioner på skolen skal selvfølgelig også ses med et trivselsfremmende formål.