Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SFO

Indmeldelse i SFO

Ønsker du at indmelde dit barn i SFO på Stensballeskolen, kan du gøre det via dette link til den digitale pladsanvisning.

Hvis du vil vide med om SFO, så læs videre. Du er også meget velkommen til at kontakte os på skolen.

 

SFO 

På Stensballeskolen har vi fokus på trivsel, læring og udvikling og på, at alle børn føler sig anerkendt, set og værdsat. Vi arbejder ud fra et helhedssyn på barnet og prioriterer derfor samarbejdet mellem undervisning og SFO højt. Vi arbejder med faglig, personlig, social og kulturel dannelse og har fokus på, at børn lærer forskelligt og i forskellige tempi - alle steder og til alle tider. Vi arbejder med anerkendende pædagogik ud fra forestillingen om, at alle gør deres bedste ud fra de forudsætninger, de har. Den anerkendende pædagogik afspejler sig i konflikthåndtering, i omgangstone og i det daglige arbejde. Vi arbejder på at tilrettelægge dagligdagen, så alle har muligheder for gode relationer og leg. Vi behandler børn differentieret for at fremme alles muligheder. Vi giver passende udfordringer, der fremmer selvkontrol og tro på egne evner. 

Vi arbejder på at gøre børn og forældre til medspillere i skabelsen af positive, rummelige fællesskaber for børn, hvor man hjælper hinanden og bidrager med det man kan, og den man er. Vi arbejder på at skabe en hverdag med forudsigelighed og trygge rammer. 

Organiseringen af det fritidspædagogiske arbejde sker inden for en ramme af voksenorganiserede aktiviteter og børnenes selvvalgte aktiviteter med henblik på at sikre børnenes medindflydelse på, hvad de skal foretage sig i SFO. 

I SFO er der særligt fokus på børnenes aktive deltagelse i, for dem, meningsfulde aktiviteter og stærke fællesskaber. Dette forudsætter, at børnene lærer at træffe reflekterede valg, gode beslutninger og udøve kvalificeret dømmekraft. SFO har et samarbejde med de lokale fritidstilbud.  

Børnene i SFO skal opleve at have medbestemmelse og være inddraget i aktiviteter OG i forhold til de måder, fællesskaberne kan etablere sig og udvikles. Her er der tale om både de små og store fællesskaber. Vi respekterer og anerkender børns spontane og selvorganiserede leg, og der er i hverdagen god mulighed for forskellige aktiviteter og lege. 

Pædagogerne har ansvar for at præsentere nye aktiviteter/lege med opmærksomhed på at udfordre børnene indenfor nærmeste udviklingszone. Legens væsen er, at der ikke er en bestemt struktur med tydelig begyndelse og slutning. Legen er med til at udvikle det enkelte barns identitet, herunder hvordan de forskellige roller udspilles. På baggrund af disse erfaringer finder barnet ud af, hvordan man er en god legekammerat. Vi styrker barnets evne til at træffe egne valg ud fra interesser. Den voksenstyrede aktivitet har særligt fokus på processen, læreprocessen og med fokus på fællesskabet. Dagens strukturerede aktiviteter er synlige for børnene på infotavler forskellige steder i SFO.