Traditioner og projekter

Traditioner og projekter på mellemtrinnet

På mellemtrinnet har vi en lang række faste traditioner og faste projekter.  Det er arrangementer og aktiviteter, vi vægter i forhold til elevernes læring – socialt og fagligt -  og især i forhold til fællesskabet på skolen.

Morgenbånd:

På mellemtrinnet starter dagen med et morgenbånd, hvor der arbejdes med læsning og feedback.

Naturvidenskabsfestival:

På Stensballeskolen deltagerv i Naturvidenskabsfestivallen i uge 39. Her arbejdes der med årets spændende emne inden for naturfagene på mange årgange.

STEAM projekt i klyngen:

6. årgang arbejder i en uge sammen med elever fra vores klynge-skoler: Søvind, Hovedgård og Langsmarksskolen i et STEAM projekt.

Rene uger:

5. årgang deltager i et forløb om affald og genbrug. De samler affald i nærområdet og besøger genbrugspladsen

Skolernes motionsdag:

Stenballeskolen arrangerer motionsdag for alle skolens elever fredag før efterårsferien. Der er fælles arrangement for hele mellemtrinnet.

Spil dansk dagen:

I oktober afholder mellemtrinnet sammen med indskolingen Spil Dansk dag. Her synger vi de rigtigt gode danske sange og ørehængere. Skolens musiklærere eller elever fra mellemtrinnet spiller til.

Julemåneden:

Juleklippedag: Omkring 1. december har vi en hyggedag med juleklip og pyntning af klasserne. En del klasser inviterer forældre og evt. bedsteforældre med.

Kirkegang: en af de sidste dage før juleferien er der julegudstjeneste for alle klasser på skolen i Vær Kirke. Vi går i hold den smukke vej til og fra kirken.

Danmarksindsamlingen og de gode gerninger:

På Stensballeskolen samler vi altid penge ind til Danmarksindsamlingen. Vores elevråd på mellemtrinnet og hele mellemtrinnet arrangerer et legetøjsmarked, hvor skolens øvrige elever og andre interesserede kan gøre en god handel.  Vi er ret dygtige til at bidrage med et pænt beløb til en god sag.

Skolernes skakdag:

D. 7. februar er det skolernes skakdag. På Stensballeskolen har vi uddannet skaklærere og skakelever. Skolen er en del af et projekt KISS gennem Dansk Skoleskak, og skak er en naturlig del af de læringsaktiviteter, vi bruger i undervisningen, i frikvartererne og  i SFO2.  Skak giver mulighed for fordybelse og læring – både faglig og socialt. Her kan eleverne være sammen på tværs af alder.

Oplæsningskonkurrence:

6. år gang deltager i en konkurrence i oplæsning arrangeret af skolens læringscenter. Vinder på årgangen sendes videre til Horsens mesterskabet.

Trivselsdagen:

På Stensballeskolen vægter vi elevernes trivsel højt. På den internationale trivselsdag arrangeres forskellige fælles aktiviteter for hele skolen– ofte på tværs af alder, så store og små møder hinanden i et hyggeligt og sjovt fællesskab. Det skaber nye venskaber og styrker fællesskabet.

Skolefest og 6. årgangs MUSICAL:

I foråret er der skolefest for alle på hele skolen. 6. årgang laver en musical, som alle elever og forældre inviteres til at se i hallen. Bagefter er der spisning i klasserne og selvfølgelig dans på diskoteker. En festlig og hyggelig aften for børn og forældre. Udskolingen har deres egen skolefest samme aften – med et festligt tema.

Cyklistprøve:

6. årgang lærer teori om færdsels på cykel og deltager i en både praktisk cykelprøve i nærområdet.

Fælles matematikdag:

I foråret arrangerer skolens matematiklærere en fælles matematikdag for hele skolen, hvor der arbejdes med et fælles tema. Vi starter alle op med matematiksang og matematiklege. Derefter arbejdes der praktisk og kreativt med emnet hele dagen.