Traditioner og projekter

TRADITIONER OG PROJEKTER

- I UDSKOLINGEN

I udskolingen har vi en lang række faste traditioner.  Det er arrangementer og aktiviteter, vi vægter i forhold til elevernes læring – socialt og fagligt - og især i forhold til fællesskabet på skolen.

Morgenbånd
Dagen starter med et morgenbånd á 15 minutter, som kan benyttes til bl.a. læsebånd, faglig læsning, feedback, dagens nyheder eller andre aktiviteter, som understøtter fagene og giver.

Elevråd
Stensballeskolens elevråd inddrages aktivt i planlægning af nogle arrangementer i løbet af skoleåret, bl.a. skolefesten ofr de ældste elever samt motionsdagen.
Der er tilknyttet en kontaktlærer, som sikrer, at elevrådet diskuterer emner, de kan have indflydelse på deres skoledag.
Elevrådet er også repræsenteret i skolebestyrelsen med ved to elever.

Højskoledage

På Stensballeskolen afholder vi ”højskoledage”. Her inviteres forskellige mennesker til oplæg om oplysende emner, som kan sættes til debat. Formålet er at skabe læring gennem oplysning og debat. Samtidig skal ”højskoledagene” bidrage til at skabe endnu højere grad af fællesskab i udskolingen.

Udsyn

I udskolingen arbejder vi målrettet med karrierelæring. Det handler om, at eleverne får mulighed for at lære at forstå sig selv og egne valgmuligheder. Her er fokus på processen. Eleverne får i udskolingen et kvalificeret grundlag af viden, erfaringer og forståelser. Grundlaget skal gøre dem i stand til at træffe valg om ungdomsuddannelse og et begyndende arbejdsliv.

Ud over kommunens karrierelæringsarrangementer, har Stensballeskolen i samarbejde med klyngeskolerne i klynge Øst to karrierelæringsarrangementer. Klynge Øst er et læringsfællesskab mellem Hovedgård Skole, Langmarksskolen. Søvind Skole og Stensballeskolen.

På 7.årgang afholdes en karrierelæringsdag. Her blandes eleverne i mindre grupper på tværs af skolerne og laver forskellige ”hands-on” aktiviteter med de lokale ungdomsuddannelser.

På 8.årgang afholdes erhvervsmesse. Her kommer eleverne i de samme grupper på tværs af skolerne og deltager sammen i tre forskellige workshops. En hvor de møder lokale erhvervsdrivende og håndværkere, en hvor de taler med unge fra ungdomsuddannelserne og en hvor de arbejder med et videns og værdispil.

Valgfag og PUJ

7.-8. årgang: Eleverne vælger et af fire praktiske/musiske valgfag; håndværk & design, billedkunst, musik og madkundskab. Valgfagene er obligatoriske og vælges for en toårig periode. Valgfagsundervisningen afsluttes med en prøve i 8.klasse. På Stensballeskolen og Langmarkskolen udbyder valgfagene fælles.

9.årgang: Eleverne arbejder målrettet med praksisfaglighed, uddannelse og job (PUJ). I disse timer kommer der besøg fra og på ungdomsuddannelser. Der arbejdes med praktik og hvordan man skriver en ansøgning, samt meget andet. Alt sammen med til at kvalificere elevernes valgparathed. Desuden arbejdes der ”hand-on” med praksisfaglighed som munder ud i projektopgaven.

Skolefest
Der holdes skolefest for udskolingseleverne. Det er uden forældredeltagelse, så kun elever og lærere deltager. Skolens elevråd medvirker ved tilrettelæggelsen. Det er en hyggelig aften, hvor eleverne får rørt sig til tonerne af diskoteksmusik.

Studietur
Eleverne på skolens 9. årgang tager på den traditionelle studietur. I de senere år er turen gået til Berlin. Derved er der mulighed for at kombinere fagene, så bl.a. sprog, historie og samfundsfag indgår i læringsudbyttet af turen.

Krimimessen
Horsens kommune arrangerer krimimesse hvert år, og her deltager 7. årgang.
En messe om krimier og kriminalitet formidlet på mange alsidige, spændende og nytænkende måder af eleverne.  Eleverne arbejder med motivation og læringsparathed gennem projektarbejdsformen i autentiske situationer. Samtidig arbejdes der med mediefaglige kompetencer og udtryksformer.

Skolernes motionsdag
Stensballeskolen arrangerer motionsdag for alle skolens elever fredag før efterårsferien.
Udskolingen laver her sit sin egen dag, idet elevrådet står for planlægningen af dagen. Det betyder mange sjove konkurrencer, hvor lærerne også stiller hold, som kæmper mod klasserne i de forskellige sportsdiscipliner.

Trivselsdagen
På Stensballeskolen vægter vi elevernes trivsel højt. På den internationale trivselsdag arrangeres forskellige fælles aktiviteter for hele skolen– ofte på tværs af alder, så store og små møder hinanden i et hyggeligt og sjovt fællesskab. Det skaber nye venskaber og styrker fællesskabet.