Medbestemmelse og ansvarlighed

På Stenballeskolen vægter vi elevernes demokratiske dannelse og oplæring i medbestemmelse og ansvarlighed. Skolen har generelt mange elever, der kan og vil bidrage positivt til skolens fællesskab.

Der arbejdes med dette i den almindelige undervisning og gennem særlige muligheder for de elever, der vil bidrage særligt til fællesskabet.

KulturCrew:

I stedet for elevråd på mellemtrinnet, har vi KulturCrew. Det består af en række elever for alle klasser på mellemtrinnet, som står for og hjælper til med en række arrangementer på skolen til glæde og gavn for deres kammerater. KulturCrew er med til at arrangere skolens trivlsesdag for alle, Spil Dansk dagen for indskoling of mellemtrin, juleklippedag for mellemtrinnet, Danmarksindsamlingen og meget mere. KulturCrew inddrages også, nrå der er teater- eller musikarrangementer med folk udefra på skolen. Medlemmerne byder både ind i planlægning, afvikling og det praktiske. Der er tilknyttet 2 kontaktpersoner til KulturCrew. KulturCrew kommer også selv med forslag til aktiviteter eller forbedringer på skolen. Endelig er KulturCrew og det store elevråd i udskolingen  elevernes stemme, når de inddrages i større ændringer eller udvikling på skolen f.eks. udvikling af vores fysiske rammer  eller etablering af en madordning. Det store elevråd er repræsenteret i skolebestyrelsen.

KulturCrew uddannes til opgaven gennem kursus.

Skolepatrulje:

Elever fra 7. årgang kan melde sig til at hjælpe deres kammerater sikkert over vejen om morgenen. Der er sædvanligvis mange elever, der melder sig til skolepatruljen. De uddannes til jobbet af en kontaktlærer og politiet.

Trivselsledere:

Elever fra 4. til 8. klasse kan melde sig som trivselsledere. Trivselslederne uddannes til at stå for bevægelsesaktiviteter i frikvartererne til gavn for deres kammeraters trivsel. Aktiviteterne planlægges sammen med kontaktlæreren/pædagogog.

Play Masters:

På Stensballeskolen uddanner vi Play Masters. Det er elever, der uddannes til at varetage opgaver i forbindelse med skak på skolen. De hjælper til ved skakaktiviteter med instruktion, undervisning og praktiske opgaver. Det kan være på skolen eller til konkurrencer.